Gud hör dig!

tjennixen! :)

I våras började jag be till Gud om att få höra hans röst, om att jag ska lära mig känna igen hans röst och om att han ska visa sig för mig på ett sätt som jag förstår.

I somras var jag på ett kristet läger i Ö-vik som heter TEJP. Jag hade då bett väldigt mycket om att Gud skulle visa sig för mig under lägret. Och eftersom att lägret började lida mot sitt slut, utan att något hade hänt, bestämde jag mig för att gå till förbön (det är när en eller flera personer ber för dig) på kvällsmötet. Efter förbönen kände jag mig väldigt glad och lugn, men jag kunde fortfarnade inte höra Guds röst. 
   Sista lägerdagen kom och alla deltagarna skulle gå genom en "bönetunnel" (alla ledare står i två led och ber för  en när man får förbi). När jag hade gått genom typ  halva "tunneln" tog en ledare, som jag aldrig förut pratat med, mig på axeln och sa: "Gud kommer att visa sig för dig när du är redo". Woow tänkte jag, för det var precis det jag behövde höra. Och det var ett bevis för mig att Gud hade hört mina böner. 

Ungefär en månad senare på en KRIK-dag i Boden gick jag till förbön om precis samma sak. Den här gången bad jag förebedjaren om några tips på hur jag ska kunna höra och förstå Guds röst. Då sa han till mig att jag ska be om att bli fylld av den Helige Ande, för Gud pratar med oss människor genom honom. Och så gav han mig ett bibelord, som har betytt mycket för mig, om just detta: "Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de ska bli mättade", Matt 5:6. Och det betyder: Lyckliga är de som längtar efter att stå i rätt förhållande till Gud och de som längtar efter att bli befriade från all synd. De kommer en dag få allt, medan andra slutar tomhänta.  
   Även då kände jag att Gud hör mina böner. Nu har jag också märkt att han visar sig för mig i bibeln och genom andra människor. Han pratar med mig så att jag förstår. Samma sak gäller dig. Gud kallar dig till sig och han vill prata med dig, så att du förstår, när du är redo!

/Johanna


Kommentarer
Postat av: Petter :)

Grymt Johanna! :D En lite rolig grej med att du skriver detta just nu är att när jag läste i min Bibel igår var det en del av texten som talade till mig. Jag sitter även på grund av just den texten och lär mig en låt som heter "Allt som Du har sagt". När jag var på en möteshelg i Skellefteå fastnade den låten i mitt minne. Hursomhelst här kommer en del av Bibel-texten. :)



"Gud håller sina löften"



En av de människor som fick ett sådant löfte från Gud var Abraham. Gud svor vid sig själv, eftersom det inte fanns något högre att svära vid, och sa:

"Jag ska ge dig av allt mitt goda och låta dina efterkommande bli omöjliga att räkna." Sedan väntade Abraham med stort tålamod och fick tillslut en son, precis som Gud hade lovat.



Enligt Bibeln är alla troende Abrahams barn och Jesu syskon genom sin tro. Och även om antalet kristna vid livet för tillfället uppskattas att var 2 miljarder, så måste det vara ganska svårt att hålla räkningen när vi får 100 000 nya kristna syskon om dagen.



Det jag ville påpeka med att skriva det här att även om du tvivlar eller tycker att du aldrig hör Gud. Så var inte orolig, och kom ihåg vad som hände på TEJP. För Gud älskar just dig och håller alltid sitt ord och sina löften.



Om någon undrar så är texten från, Hebreerbrevet 6:13-15. Min översättning är från "Handbok för Livet", så ni får ursäkta om texten inte stämmer överens med eran bibel. ;)



Gud älskar er! Peace out!

//Petter Sundkvist

2010-11-15 @ 22:12:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0