Svar!

Anonym om Svar på kommentar! :):
Hejsan!
Jag blev bara lite nyfiken när jag läste det där om att ni säger att det finns ondska och elände därför att Gud gav oss fri vilja, men det finns ju ondska och elände man inte kan ro för. Om man till exempel föds i fattigdom och knappt får mat om dagarna. Hur resonerar ni då? :) Kram! /Elin
Jag funderar ganska ofta på den frågan själv. Varför skapar Gud en värld och sedan griper han inte in på ett kraftfullt sätt när världen och människorna drabbas av orättvisor, svält och krig? För att det föds människor i fattiga länder, det kommer vi aldrig komma ifrån. Hur skulle det bli om alla föddes i ett hem med stadig ekonomi? Västvärlden skulle nog bli en aning överbefolkad då.. ;) Jag tror ändå att Gud skulle vilja gripa in, men vi människor har ju trots allt ett ansvar. Ett ansvar att ta hans om allt som Gud skapat, och det är ju såklart varandra i första hand. Det är människan som är skyldig till de flesta (om inte alla) orättvisor i världen. Det finns resurser som skulle räcka till oss alla på jorden, men vi lyckas inte hushålla med dem rätt.

Många ber om rättvisa och frihet, men jag tror att svaret ofta är vi själva. Vi är Guds redskap och Gud försöker öppna våra ögon för det som vi borde förstått från första början. Det jag menar är alltså att Gud vill hjälpa alla fattiga, ledsna, ensamma och andra, men han behöver våran hjälp. Detta är något som vi ofta misslyckas med, speciellt vi som redan har det bra.
Hoppas verkligen att du fick svar på din fråga :)
/Kajsa


Kommentarer
Postat av: En medsyster

Hejsan!

Ville bara dela med mig av mina tankar och funderingar om det går bra :)



Angående svältkatastroferna; Hade alla människor levt efter 3 Moseboken 19:18 "Du skall älska din nästa såsom dig själv" så vågar jag påstå att det inte hade funnits några svältande människor.

Det finns mer än tillräckligt med mat i världen för att alla människor ska kunna äta sig mätta.

Jag läste någonstans att en genomsnittsmedborgare i ett i-land förbrukar lika mycket ÖVER sin behovsnivå som en person i ett u-land förbrukar UNDER sin behovsnivå. Tänk om alla delade med sig?

Så jag skulle vilja säga att det faktiskt ÄR vårat fel. Att Gud inte lägger sig i tror jag beror på att vi har en fri vilja. Det är vårat fel att världen ser ut som den gör och Gud vill inte lägga sig i.



Tänk såhär;

Om en pappa ger sin dotter en hundralapp, kan han då ha fullständigt inflytande över hur hon använder den? Om han skulle lägga sig i varje gång hon tänkte spendera pengarna på ett dåligt sätt, skulle det då på allvar vara hennes egna pengar? Hade han i så fall verkligen gett henne nånting? Om det enda hon kan köpa för "sina" pengar är sådant som HAN tycker är bra, är det då överhuvudtaget HENNES pengar? Är det inte snarare så att det fortfarande är pappans pengar som han kan spendera indirekt genom dottern?



Så tror jag det är med Gud. Vår fria vilja är i stor utsträckning oåterkallelig.



Gud vill inte ha mekaniska robotar som han kan styra hur han vill. Hade han velat det så hade han skapat såna. Gud vill ha en personlig relation med oss, han vill att vi ska kunna göra egna val, och självklart vill han att vi ska välja HONOM framför allt!



Det blev lite långt, men just nu bubblar jag bara av tankar och funderingar så jag kunde inte låta bli att dela med mig! Dessutom läser jag en superbra bok som svarar på många frågor som kristna ofta får i diskussioner. Brev från en skeptiker heter den och jag rekommenderar den verkligen! Köp den på bokus.com vetja :)



2010-11-03 @ 21:08:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0