Livets väg

Hej allihopa! Jag tänkte dela med mig av en liten liknelse ikväll..

Jag gillar att likna livet vid en väg. Föreställ dig att du kör en bil. Ibland går det uppför och du måste gasa på för att inte stanna. Ibland behöver du bara glida med utan att göra nåt. Ibland är det småsmå stunder som lyser upp din vardag när allt annat är mörker (tänk en mörk höstkväll. vid varje lyktstpole är det ändå ljust för en stund, mitt i allt mörker!). Ibland är allt bara bra och det är bara svaga vindar som får dig att förlora din kurs då och då. Ibland är det en stor och bred motorväg där du kan köra hur fort som helst utan att någonting ens hindrar dig. Och ibland tycks vägen smal och kurvig och du vet inte riktigt vart den leder.. Livet är oförutsägbart, precis som vägen kan vara. Ibland ligger det ett hinder på vägen, och ibland kör du av vägen och måste ta nya tag och komma tillbaka igen. Väder förändras, vägar förändras, livet förändras.
Men- grejen med kristendom kan man säga är att släppa in Jesus i bilen. Du kan fortfarande ha andra i bilen också. Men Jesus åker med dig, och du kan prata med honom om du vill, för han vet precis hur vägen ser ut, och kan hjälpa dig. Skratta med dig, gråta med dig, vara trött med dig, leva med dig.

En annan liknelse just med bilen är ju att det är väldigt små backspeglar medan det är en stor vindruta. Det kan man tänka som ett tecken att det som har varit kan man kolla tillbaka på nån gång, men man ska helt klart fokusera på det man har framför sig!
Hoppas att ni förstår vad jag vill säga med mina liknelser!


God bless you!


/Erika

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för bilden av vägen! Det fanns många kloka tankar i den bilden.

Jag blir alltid lika glad och uppmuntrad när jag läser i er blogg.

När jag var liten sjöng vi en sång där bl a textraden "med Jesus i bilen är jag trygg i trafiken, trygg i trafiken ..... när jag bilar hem"fanns med. Att få ha Jesus med i bilen på resan genom livet mot hemmet ger trygghet, glädje och hjälp.

Tack för påminnelsen!

2011-03-26 @ 10:10:21
Postat av: L

:)

2011-03-27 @ 23:31:59
URL: http://thenotesofmylife.blogg.se/
Postat av: Gud

Lol

2011-04-15 @ 23:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0