Svar på kommentar! :)

Anonym om Vi tror på..:
Vad säger ni om att gud skapade jorden å allt vad det innebär på 7 dagar? Utesluter det "big bang theory" för er? Och varför finns allt elände i denna värld om vi har en allsmäktig och god gud som kan göra vad han vill? No hard feelings =)
'

Skitkul att du vågade fråga! :) Såhär tänker jag iallafall:
Att gud skulle skapa jorden på 7 människodagar tror inte jag är särskilt realistiskt. ;) Däremot skulle han kunna skapa jorden på 7 "gudsdagar" = 7 tidsperioder (En period kanske är typ 100 miljoner år eller nåt kan jag tänka mig). Ingen vet ju helt säkert. Och bara för att Gud skulle ha skapat jorden på 7 dagar så måste inte big bang uteslutas för det! :) jag tror att gud skapade big bang helt enkelt, för att sedan låta jorden utvecklas under 7 tidsperioder.
-
Och den klassiska frågan: om gud finns, varför finns ondska och elände? Jo, man måste hela tiden ha i bakhuvudet att det faktiskt finns en annan sida, den onda sidan. Eftersom Gud har skapat människan så att alla har en fri vilja - alltså styr inte Gud våra liv mer än vad vi själva vill. Själva grundidén var ju att Gud ville att att alla människor skulle leva gott och bra, men människor blir frestade av the bad guys oavsett om man vill eller inte, och pågrund av den fria viljan så finns det onska i världen. That's why :)
-
Hoppas att du fick svar på dina frågor, annars är det bara att hojta till i kommentarerna! :D

/Ellen :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för svaret! Men alltså, vad är då guds syfte med att "existera" om han inte kan påverka oss? Vad är hans uppgift nu, och varför har han inte uppenbarat sig på dryga 2000 år? Ursäkta min frågvishet men jag tycker bara det är kul att höra hur ni resonerar =) Kan ju säga att det är Martin Norberg som skriver också..

2010-10-31 @ 22:01:56
Postat av: Anonym

Hejsan!

Jag blev bara lite nyfiken när jag läste det där om att ni säger att det finns ondska och elände därför att Gud gav oss fri vilja, men det finns ju ondska och elände man inte kan ro för. Om man till exempel föds i fattigdom och knappt får mat om dagarna. Hur resonerar ni då? :) Kram! /Elin

2010-11-02 @ 22:49:41
Postat av: Anonym

gud har uppenbarat sig på 2000 år! har själv sett folk bli helade !:)

2010-11-03 @ 18:36:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0